Czym jest i za co odpowiada kwas mlekowy?

0

Osoby trenujące najczęściej w żaden sposób nie interesują się procesami jakie zachodzą w ich ciele podczas aktywności fizycznej. Kwas mlekowy lub inaczej mówiąc popularne zakwasy najczęściej kojarzone są z bólem mięśni, przeszkodą w funkcjonowaniu dnia następnego i mają raczej negatywną opinię wśród sportowców. Czy jednak to wszystko jest prawdą?

Niewątpliwie osoby nie przyzwyczajone do wysiłku fizycznego lub zmieniające trening na całkowicie odmienny odczuwają znaczne bóle mięśni po wysiłku, szczególnie kolejnego dnia. Oczywiście pierwszą myślą jest kwas mlekowy, ponieważ słyszymy o nim praktycznie odkąd tylko pamiętamy. Tak naprawdę kwas mlekowy jest cieczą która istotnie może prowadzić do tzw. „zakwaszania” pracujących mięśni. Występuje on w tkankach mięśniowych i również ma swoją rolę w procesach jakie w niej zachodzą. Jego nadmiar w pracujących mięśniach odczuwamy za pośrednictwem tzw. palenia, czyli mocnego odczuwania dyskomfortu np. w końcowych fazach serii danego ćwiczenia. Im częściej poddajemy nasze ciało aż tak intensywnej pracy, tym większe będzie stężenie kwasu mlekowego. Osoby zaawansowane dotyka to zazwyczaj w przypadku znaczącej zmiany rodzaju podejmowanego treningu.

Najistotniejszą dla wielu informacją jest fakt, że tak naprawdę kwas mlekowy nie powoduje obolałości czy też nadmiernych skurczów mięśni. Choć to zaskakujące dla wielu z nas, jest jednak faktem udowodnionym naukowo. Do powstawania kwasu mlekowego dochodzi podczas procesu degradacji cukru prostego – glukozy. To właśnie wtedy dochodzi do zwiększonej produkcji ATP przez komórki, a odgrywa ono kluczową rolę w procesach energetycznych całego organizmu. Kwas mlekowy może być syntezowy bez użycia nawet najmniejszej ilości tlenu.

Profilaktyczne zmniejszanie ryzyka występowania kwasu mlekowego.

I choć tak jak wspomnieliśmy dotyczy to najczęściej osób rozpoczynających swoją przygodę ze sportem, to jednak okresowo nawet zaawansowani zawodnicy mogą odczuwać negatywne skutki gromadzenie kwasu  mlekowego. Może to dotyczyć również osób o sporym stażu, jednak wracających do treningów po dłuższej przerwie spowodowanej np. kontuzją. Istnieje jednak kilka prostych metod, które dosyć znacząco pozwalają obniżyć odczuwanie tego dyskomfortu. Stężenie kwasu mlekowego możemy obniżyć między innymi poprzez:

  1. Odpowiednio przeprowadzoną rozgrzewkę która przygotuje mięśnie do podjęcia większych obciążeń.
  2. Schładzanie całego organizmu po zakończeniu wysiłku oraz lekkie ćwiczenia rozciągające, co ma też inne pozytywne właściwości.
  3. Zadbanie o wszystkie czynniki gwarantujące nam prawidłowy przebieg procesów regeneracyjnych, takie jak sen, odżywianie, suplementacja.
  4. Regularność wykonywanych treningów, co zapewnia lepszą reakcję układu mięśniowego na trening.
  5. Rozsądne zwiększanie obciążenia i objętości, dostosowane do naszych aktualnych objętości.

Procesu obecności kwasu mlekowego w mięśniach w żaden sposób nie możemy zatrzymać, jednak możemy znacznie wpływać na ból mięśni i odczuwany dyskomfort. Zabiegi takie jak masaże, gorące kąpiele, sauna i inne formy relaksacji są jak najbardziej przydatne w tego typu dolegliwościach. Ważne poza samym odżywianiem jest także pełne nawodnienie organizmu, najlepiej przy użyciu wody niegazowanej o średnim lub wysokim stopniu mineralizowania.

Najważniejszym wnioskiem jakie powinniśmy wyciągnąć jest zapamiętanie roli jaką pełni kwas mlekowy. Nie jest on czynnikiem odpowiedzialnym za za ból który odczuwamy w kolejnych dniach po treningu, a jedynie za pieczenie towarzyszące nam w czasie jego trwania.

Udostępnij.

O autorze

Z wykształcenia specjalista z zakresu suplementacji, biochemii, metodologii żywienia oraz metod treningowych, z pasji komentator świata kulturystyki i fitnessu.

Napisz odpowiedź