Jak rozsądnie używać soli w czasie odchudzania?

0

Jak rozsądnie używać soli w okresie odchudzania, a także poza redukcją tłuszczu by nie przynosiła ona negatywnych zmian w sylwetce?

Każda osoba promująca zdrowy styl życia, jak i również lekarze i specjaliści zalecają ograniczenie dobowego spożycia soli. Zapotrzebowanie na ten mikroelement jest stosunkowo niewielkie i zależy od kilku czynników, jednak warto podkreślić że zdecydowana większość osób znacznie je przekracza. Wielu z nas jednak nie końca potrafi zrezygnować z soli kuchennej, ponieważ nie znajdujemy dla niej alternatywy, a potrawy bez niej nie mają odpowiedniego wyrazu.

Pamiętajmy, że obniżenie podaży soli nie musi równać się z całkowitą rezygnacją z tego pierwiastka, ponieważ jak każdy inny składnik pokarmowy ma ona swoją rolę. Jej obecność w umiarkowanej ilości sprzyja pracy naszych mięśni oraz zapewnia stabilne stężenie elektrolitów. Jest ona częstym składnikiem tzw. izotoników, które wielu sportowców wytrzymałościowych spożywa w znaczących ilościach. Należy również rozróżnić sól od sodu, którego to jest źródłem. Sód wykazuje sporo negatywnych skutków i osób z zaburzeniami nerek i cierpiących na nadciśnienie, jednak nie wszyscy są zgodni, co do faktu o pozytywnym wpływie ograniczenia soli na ciśnienie krwi. Wiele badań jest całkowicie sprzecznych i sugeruje też negatywne skutki obniżonego spożycia soli jak np. wzrost ogólnego poziomu cholesterolu. Najważniejsze jest z całą pewnością zachowanie umiaru i rozsądku i nie należy od razu wykluczać przyjmowania soli i sodu.

Warto podkreślić, że sól jest obecna w wielu produktach spożywczych i nawet jeśli unikamy jej bezpośrednio, to duża część produktów już ją w sobie zawiera. Bardzo mylące jest również przekonanie, że w poszczególnym produkcie jest jej mało, ponieważ w niewielkich ilościach występuje tak często, że dobowe spożycie jest naprawdę wysokie. Na domowych stołach dominuje zwyczajna sól kamienna, która po oczyszczeniu pozbawiona jest wartości odżywczych. Lepszą i zdrowszą alternatywą jest forma nieoczyszczona, ponieważ zawiera w składzie związki mineralne które są usuwane w procesie rafinowania. Istnieje jeszcze sól morska o mniejszym udziale sodu, jednak nie cieszy się w naszym kraju dużą popularnością.

Największym problemem w ograniczaniu spożycia soli jest smak potraw, jednak niekoniecznie musi się on zmieniać na gorszy. Sól nie ma co prawda bezpośredniej alternatywy, jednak cała gama przypraw i ziół sprawia, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Wiele z nich ma również właściwości odchudzające i termogeniczne, dlatego warto włączyć je do codziennej diety. Jak widać sól nie jest całkowicie pozbawiona alternatyw i warto częściowo ograniczyć jej udział w codziennej diecie, jednak z pewnością nie ma konieczności do jej całkowitej rezygnacji.

Udostępnij.

O autorze

Nasz zespół to grupa osób, które nie tylko są specjalistami z zakresu suplementacji, biochemii, metodologii żywienia oraz metod treningowych, ale także pasjonatów codziennie poszerzających swoją widzę i doświadczenie.

Napisz odpowiedź