Czy przy odchudzaniu powinniśmy ograniczyć spożycie tłuszczu?

0

Czy redukcja tłuszczu z pożywienia jest niezbędna przy odchudzaniu? To kluczowe pytanie na które musimy znać odpowiedź jeśli chcemy skutecznie spalić tłuszcz.

W kategorii odżywiania w trakcie redukcji przez wiele lat mocno utarło się wiele mitów. Jeden z nich polega na tym, że większość osób kojarzy redukcję z jedzeniem bardzo małej ilości pożywienia. Są jednak osoby które działają nieco inaczej i eliminują niemal do zera tłuszcze w codziennym menu. Takie zachowanie może być jednak drogą bez celu, dlaczego jednak tak się dzieje ?

Jeśli chcemy schudnąć wykonujemy najczęściej dwa bardzo podstawowe i z pozoru rozsądne kroki. Ograniczamy bardzo mocno podaż dostarczanych kalorii oraz jednocześnie intensywnie zwiększamy naszą aktywność fizyczną w ciągu dnia. Wybór formy aktywności jest bardzo duży jednak po krótkiej lekturze większość decyduje się na wysiłek typowo tlenowy taki jak wykorzystanie maszyn cardio, biegania, czy rower. Jeśli uda nam się wypracować wystarczający deficyt kaloryczny to zazwyczaj chudniemy, jednak nie trwa to długo. Organizm zaskoczony gwałtowną stratą źródła energii i zwiększonym wydatkiem będzie sięgał po już zgromadzone zapasy, niestety w wielu wypadkach w dużej części będzie to tkanka mięśniowa, a to z pewnością nie działa dla nas korzystnie mimo że masa ciała się zmniejsza.

Takie działanie ma bardzo poważne konsekwencje jak między innymi nieprawidłowe funkcjonowanie naszego metabolizmu czy niedobory wielu składników pokarmowych. Nasza sylwetka również pozostawia wiele do życzenia, choć oczywiście znajdują się osoby dla których najważniejszy parametr to cyferki na wadzę lub mieszczenie się w dany rozmiar. Jak już jednak wspomnieliśmy taki sposób działanie daje efekty wyłącznie na początku procesu redukcji, gdyż z czasem nasze ciało zwolni metabolizm i efekt ten nie będzie już zaskoczeniem, a waga zacznie się utrzymywać. Po pewnym czasie dojdziemy do etapu dostarczania 1000 kalorii i waga będzie utrzymywała się cały czas. Proces odbudowy i naprawy takiej sytuacji jest naprawdę trudny i wymaga mnóstwa czasu dlatego nie wchodźmy w sytuację z której bardzo ciężko wyjść.

Warto wspomnieć, że stosowanie bardzo niskiego poziomu kalorii przez dłuższy czas ma bardzo niekorzystny wpływ na stan naszego zdrowia, a nawet stwarza realne niebezpieczeństwo. Poza tym przyczynia się do:

  • Szybkiego braku postępów
  • Utraty dużej ilości tkanki mięśniowej
  • Zaburzeń metabolicznych
  • Złego samopoczucia i depresji

Jak widać redukcja nie powinna polegać wyłącznie na obniżeniu kaloryczności diety, a tłuszcze jako najbardziej kaloryczne makroelementy odstawiane są w pierwszej kolejności. Osoby przekonane że dzięki temu zabiegowi usuną nadmiar tłuszczu są w błędzie, ponieważ zazwyczaj przynosi to więcej szkód niż pozytywnych efektów. Tłuszcze pełnią istotną rolę i są dla nas niezbędna, a z pewnością nie mogą być traktowane jako główny czynnik gromadzenia się tkanki tłuszczowej. Dużo bardziej istotny jest nasz dobowy bilans energetyczny i na tym też powinniśmy się skupić. Tłuszcze są źródłem wielu witamin, dbają o kondycję włosów, skóry i paznokci oraz są niezbędne do syntezy niektórych hormonów. Ich niska podaż często jest powiązana również z kiepskim samopoczuciem oraz pogorszeniem sprawności stawów. Warto dbać o dobrą jakość tłuszczy i szczególnie unikać tych utwardzanych bo to właśnie one, a nie zwierzęce stanowią największe zagrożenie dla zdrowia i ciała.

Udostępnij.

O autorze

Nasz zespół to grupa osób, które nie tylko są specjalistami z zakresu suplementacji, biochemii, metodologii żywienia oraz metod treningowych, ale także pasjonatów codziennie poszerzających swoją widzę i doświadczenie.

Napisz odpowiedź