Odchudzanie – jak uniknąć efektu jo-jo

0

Odchudzanie to tak na prawdę połowa sukcesu, drugą jest utrzymanie optymalnej sylwetki i zapobiegnięcie efektowi jo-jo. Każdy kto przynajmniej raz zmierzył się z próbą podjęcia walki o swoją sylwetkę wie jak jest to trudne wyzwanie. Każdy zgubiony kilogram wymaga olbrzymiego wysiłku, dyscypliny wewnętrznej oraz zaangażowania w to co robimy. Jeśli jednak udaje nam się osiągnąć sukces i sylwetkę o której wcześniej tylko marzyliśmy wówczas radość i duma z własnych wyczynów wynagradza nam każdy kolejny dzień bez ciasta czy deserów. Jednak jest to także czas mocno specyficzny, ponieważ po wielu tygodniach diety i osiągnięciu celu ludzie często pragną to świętować w nieodpowiedni sposób. W najgorszym wypadku po kilku tygodniach wracamy do stanu bliskiego tamu, co reprezentowaliśmy sobą przed redukcją. Jak zatem wytrwać w zdrowym stylu życia?

Liczy się stała zmiana.

To bardzo ważne by uświadomić sobie, że walka o dobrą sylwetkę i przede wszystkim jej utrzymanie wymaga od nas zmiany kilku aspektów naszego życia w pozytywnym znaczeniu. Jeśli przykładowo trzymamy się założeń tylko przez miesiąc, to tylko przez miesiąc dobrze wyglądamy, niestety nie da się schudnąć trwale. Warto jest stopniowo wprowadzać dobre nawyki, ale przede wszystkim je utrzymywać przez cały czas. Każdemu zdarzają się wypady ze znajomymi, imprezy rodzinne czy też inne okazje do podjadania i nawet nie powinniśmy z nich zrezygnować, lecz przede wszystkim zadbać o zdroworozsądkowe podejście. Aktywność fizyczna musi stać się dla nas pozytywnym nałogiem i być nie do zastąpienia. Jeśli mimo długiego stażu zmuszamy się do wyjścia na siłownię bądź zajęcia, wówczas oznacza to że nasze podejście jest całkowicie błędne i bardzo kruche.

Chęć uzyskania szybkich efektów.

To niestety standard w przypadku początkujących osób. Wielu z nas trenowałoby nawet całe dnie i jadło suchego kurczaka z brokułami jeśli otrzymało by gwarancję atletycznego wyglądu po tygodniu. Jest to całkowicie błędna droga, ponieważ liczy się systematyka i powtarzalność i to właśnie te czynniki zapewniają sukces. Stosowanie diet przypominających głodówkę czy też dziesiątek suplementów, a co gorsza środków aptecznych nie przyniesie nam oczekiwanego efektu, a może mocno odbić się na naszym zdrowiu. Jeśli gromadziliśmy zapasy tkanki tłuszczowej przez wiele lat to nie wymagajmy od naszego organizmu by był gotów pozbyć się go w ciągu kilku tygodni. Istnieje wiele bardzo ciekawych metod zarówno treningowych jak i dietetycznych z czego wiele jest czystą przyjemnością i to na nich należy się skupić, a nie na czasie.

Złe wyobrażenie dotyczące zdrowego odżywiania i stylu życia.

To bardzo istotny powód dla którego często wracamy do naszego stanu początkowego. Traktujemy dietę i ćwiczenia jako coś co musi się odbyć i jest skuteczne, jednak w żaden sposób nie czerpiemy z tego przyjemności, a jest to wbrew pozorom bardzo ważne. Celem zdrowego odżywiania i treningu nie powinna być tylko i wyłącznie utrata wagi, ale także mogą stanowić sposób na przygotowywanie ciekawych i smacznych posiłków dla całej rodziny bądź sposób na aktywne spędzenie wolnego czasu. Dieta to coś więcej niż tylko chude mięso i liść sałaty. To przede wszystkim setki pomysłów na ciekawe dania, desery bądź odmienne wersje naszych ulubionych potraw, które niekoniecznie muszą być gorsze pod względem smaku. Zamiast wyobrażać sobie trening jako wykańczający bieg po bieżni można wybrać się w przypadku kobiet na taneczne zajęcia fitness, a w przypadku mężczyzn np. na zajęcia sztuk walki które pozwalają rozładować nadmiar emocji.

Zbyt chaotyczne postępowanie.

Jeśli już udało nam się osiągnąć sukces warto jest uporządkować swój plan dnia oraz ustalić pewne założenia których będziemy przestrzegać. Nawet jeśli pozwalamy sobie na nieco luźniejsze podejście np. przez kilka tygodni to warto jest ustalić przynajmniej kilka określonych zasad których będziemy się trzymać np. 3 treningi w tygodniu muszą się odbyć lub nie przekraczam 150 g węglowodanów dziennie. Są to rzeczy które dają nam dużą swobodę oraz komfort, ale jednocześnie dbają o to byśmy pozostawali w nienagannej formie.

Podsumowanie.

Jak widać utrzymanie odpowiedniej formy po zakończeniu odchudzania wcale nie musi być dużym wyrzeczeniem i z pewnością stać na nas to jeśli udało nam się doprowadzić ciało do dobrego stanu. Nie warto jest zaprzepaścić efektów ciężkiej pracy i należy starać się stopniowo sprawić aby zdrowy styl życia, a przynajmniej Jego elementy stawały się dla nas rutyną Możemy wtedy nie tylko lepiej się czuć i wyglądać, ale również dzielić się pozytywną energią z innymi.

Udostępnij.

O autorze

Nasz zespół to grupa osób, które nie tylko są specjalistami z zakresu suplementacji, biochemii, metodologii żywienia oraz metod treningowych, ale także pasjonatów codziennie poszerzających swoją widzę i doświadczenie.

Napisz odpowiedź