Jedzenie w pośpiechu

0

Pośpiech podczas posiłków – czy jest naszym wrogiem tylko dla naszego zdrowia, czy wpływa także negatywnie na odchudzanie?

Pozytywnym nawykiem jakiego od zawsze jesteśmy uczeni jest spokojne spożywanie posiłków bez nadmiernego pośpiechu czy stresu. Rodzice czy Dziadkowie od zawsze przypominali nam by jeść wolniej i w nieco bardziej elegancki sposób. Osoby które potrzebują naprawdę niewiele czasu na zaspokojenie swojego apetytu najczęściej ryzykują zdrowiem swojego układu pokarmowego. Czy jednak naprawdę jest to aż tak duży błąd?

Jak pokazuje wiele niezależnie wykonanych badań niestety tak. Dzisiejszy tryb życia wielu ludzi jest bardzo dynamiczny i nawet podstawowe czynności takie jak jedzenie są mocno ograniczone czasowo. Warto jednak dołożyć wszelkich starań aby sytuacje w których jemy w pośpiechu ograniczyć do minimum, ponieważ nasz układ trawienny nie zawsze może być w doskonałej kondycji. Kluczowe dla prawidłowego przebiegu procesów trawienia jest wytwarzanie soków trawiennych wewnątrz żołądka. Ich odpowiednia ilość ma wpływ na nasze zdrowie i wykorzystanie składników odżywczych w odpowiedni sposób. Jednak czy zdajemy sobie sprawę kiedy dochodzi do ich produkcji ? To właśnie jest kluczowy czynnik, ponieważ to właśnie podczas przeżuwania pokarmu w jamie ustnej soki trawienne są wytwarzane. Jedząc bardzo szybko sami pomijamy ten etap, przez co narażamy się na szereg nieprzyjemnych konsekwencji. Wzdęcia oraz intensywny ból brzucha to najczęściej występujące objawy nieprawidłowości trawiennych, jednak nie zawsze mamy tyle szczęścia by na tym się zakończyło. Wiele zależy tutaj od częstotliwości naszego pośpiechu, jeśli jednak trwa to regularnie musimy być gotowi na poważniejsze konsekwencje.

Inną bardzo ważną kwestią są hormony co może dla wielu być zaskakującą informacją. Wiele z nich jest odpowiedzialnych za regulację odczuwania sytości, a także głodu. Bardzo często następuje to jednak nie bezpośrednio po posiłku lecz po kilku, a nawet kilkunastu minutach. Oznacza, to że zbyt szybka konsumpcja nie wywoła efektu zaspokojenia głodu i zachęci nas do dostarczenia kolejnej porcji szybkich kalorii. Może się to przyczynić do zwiększenia procentowej tkanki tłuszczowej, a osoby odchudzające się mogą nie uzyskać żadnych rezultatów mimo aktywności fizycznej. Liczne badania i ankiety potwierdzają większe BMI u osób jedzących w pośpiechu od tych, które spożywają posiłki regularnie w naturalnym dla siebie czasie. Nie powinniśmy bagatelizować tego zjawiska, ponieważ dotyczy to także aspektów naszego zdrowia, w tym również prawidłowego funkcjonowania układu sercowo – naczyniowego.

Pamiętajmy, że jedząc bardzo szybko najczęściej równie szybko dokonujemy wyboru produktów. W ten sposób na nasz talerz mogą trafić pokarmy bardzo niskiej jakości które zupełnie nie nadają się dla osób prowadzących zdrowy styl życia bądź dążących do poprawy naszego ciała. Lista negatywnych skutków jedzenia na szybko jest bardzo długa. Jej początek to wspomniane bóle brzucha, następnie wolniejszy metabolizm oraz utrudnione osiągnięcie wymarzonej sylwetki, aż po zaawansowane dolegliwości zdrowotne. Warto więc zadbać o ten aspekt i dołożyć wszelkich starań, aby jedzenie w pośpiechu zdarzało się nam tylko okazjonalnie, a my delektujmy się smakiem zdrowym i wartościowych potraw.

Udostępnij.

O autorze

Nasz zespół to grupa osób, które nie tylko są specjalistami z zakresu suplementacji, biochemii, metodologii żywienia oraz metod treningowych, ale także pasjonatów codziennie poszerzających swoją widzę i doświadczenie.

Napisz odpowiedź