Glutamina zwiększa odporność

0

Czy Glutamina zwiększa odporność czy jest to kolejny mit jaki narósł w okół tego kontrowersyjnego aminokwasu?

Glutamina bezpośrednio wspomaga proliferację komórek układu odpornościowego zwanych limfocytami. Glutamina dostarcza również energię do tych komórek, tak więc pełni ważną rolę w utrzymaniu limfocytów przy życiu. W odróżnieniu do tkanki mięśniowej, w komórkach limfocytowych nie dochodzi do procesu syntezy glutaminy. Z tego powodu limfocyty w dużej mierze polegają na komórkach mięśniowych. Zakłada się, że wzmożony wysiłek fizyczny prowadzi do spadku poziomu glutaminy w organizmie, i na tej podstawie wysnuto hipotezę, według której zmniejszenie poziomu glutaminy wpływa negatywnie na funkcje pełnione przez limfocyty, czyli w efekcie zaburza pracę układu odpornościowego.

W kilku badaniach wykazano związek pomiędzy wycieńczającymi ćwiczeniami fizycznymi i infekcjami górnych dróg oddechowych, czyli z obniżoną odpornością. Zazwyczaj tłumaczy się to zmianami, jakie zachodzą w funkcjonowaniu limfocytów po treningu w wyniku spadku poziomu glutaminy. Dlatego też zasugerowano, że suplementy z glutaminą mogą sprawdzić się w roli środka mającego na celu zrównoważenie negatywnego wpływu ćwiczeń na system odpornościowy i w efekcie ograniczenie infekcji. Istnieje jednak wiele dowodów na to, że suplementy z glutaminą tak właściwie nie mają żadnego wpływu na występowanie infekcji górnych dróg oddechowych po wysiłku.

Co więcej, z dodatkowych badań wynika, że suplementy z glutaminą nie wpływają w widoczny sposób na zmiany zachodzące w układzie odpornościowym w odpowiedzi na ćwiczenia. W jednym z takich badań przeprowadzonym przez Rohde’a i innych osoby badane wykonywały ćwiczenia na poziomie 75% swojej maksymalnej wydolności przez 30, 45 i 60 minut z zachowaniem dwugodzinnych przerw między każdym treningiem. Badanym podawano glutaminę pół godziny przed ćwiczeniami oraz pół godziny po nich. Okazało się, że mimo że suplementy z glutaminą zapobiegają spadkowi poziomu glutaminy w osoczu krwi, nie mają wpływu na spowolnienie proliferacji leukocytów. W innych badaniach wykazano również, że suplementy z glutaminą, które hamują spadek poziomu glutaminy w osoczu w odpowiedzi na duży wysiłek, nie zapobiegają osłabieniu układu odpornościowego.

Z większości badań wynika, że suplementacja glutaminy nie ma żadnego wpływu na odporność, jednak badanie przeprowadzone przez Castella i innych dowiodło, że przyjmowanie suplementów z glutaminą zmniejsza częstotliwość występowania infekcji dróg oddechowych u biegaczy. W tym badaniu maratończykom i ultra maratończykom bezpośrednio po biegu podawano albo 5 g glutaminy, albo placebo. Biegacze przyjmujący glutaminę zaobserwowali u siebie mniejszą częstotliwość występowania infekcji górnych dróg oddechowych niż grupa otrzymująca placebo. Jednak najprawdopodobniej dawki stosowane w tym badaniu były zbyt niskie, aby mogły mieć jakikolwiek wpływ na ilość glutaminy w osoczu. Hipotezę postawiono w oparciu o raport, z którego wynika, że suplementacja 5 g glutaminy doprowadziła do spadku poziomu glutaminy w osoczu porównywalnego do spadku, jaki zaobserwowano u grupy przyjmującej placebo bezpośrednio po intensywnych ćwiczeniach. Na podstawie tego badania można założyć, że do utrzymania odpowiedniego poziomu glutaminy w osoczu przez kilka godzin po wysiłku organizm potrzebuje dawki glutaminy większej niż 5g.

Udostępnij.

O autorze

Nasz zespół to grupa osób, które nie tylko są specjalistami z zakresu suplementacji, biochemii, metodologii żywienia oraz metod treningowych, ale także pasjonatów codziennie poszerzających swoją widzę i doświadczenie.

Napisz odpowiedź