Co utrudnia odchudzanie?

0

Co utrudnia odchudzanie?

Uzyskanie atletycznej i szczupłej sylwetki z całą pewnością nie należy do rzeczy prostych. Wymaga też poświęcenia bardzo dużej ilości czasu oraz licznych wyrzeczeń. Jest to marzenie wielu z nas i chociaż każdy posiada odmienną wizję idealnej sylwetki, to każdy dąży do osiągnięcia swojego indywidualnego celu. Walka z nadwagą jednak bywa bardzo wymagająca i nie zawsze jest efektywna czego przyczyną mogą być nieodpowiednie nawyki żywieniowe. Wiele osób popełnia także liczne błędy których nawet do końca nie są świadomi. Jak zatem skutecznie walczyć o piękne ciało i jakie zmiany należy prowadzić w naszym podejściu?

Nieskuteczne diety cud oraz głodówki

Wiele osób po rozpoczęciu decyzji o redukcji tkanki tłuszczowej pragnie zobaczyć bardzo szybkie rezultaty na wadze. Niestety jest to podstawowy błąd prowadzący do poważnych konsekwencji estetycznych i zdrowotnych. Wyszukując w książkach czy internecie diety o bardzo niskiej kaloryce decydujemy się na ich wdrożenie bez odpowiedniego przemyślenia tego tematu i ewentualnej konsultacji z bardziej doświadczonymi osobami. Najczęściej takie metody zakładają duży rygor żywieniowy przez co rzeczywiście szybko nadmierne kilogramy spadają. Nawet jeśli odczuwamy brak siły czy fatalne samopoczucie jesteśmy w stanie to zaakceptować gdyż przecież osiągamy nasz cel i tracimy na wadze. Niestety tak samo szybko jak kilogramy spada również nasza kondycja fizyczna oraz stan zdrowia. Co więcej bo zakończeniu kuracji nasze ciało będzie w takim szoku, że z pewnością bardzo szybko wróci do poprzedniej wagi przy nadwyżce kalorii.

Pamiętajmy że nikt z nas nadwagi nie nabawił się w ciągu kilku dni jedzenia ogromnych ilości pożywienia, lecz przez długie miesiące lub lata niewłaściwego trybu życia. Nie oczekujmy zatem że w ciągu kilku dni głodówki nasz organizm traci to na co pracował przez długi czas. Tak samo jak gromadziliśmy tkankę tłuszczową powinniśmy ją stracić, kluczem jest więc cierpliwość oraz danie sobie odpowiedniej ilości czasu i wyznaczanie realnych celów.

Jak widać kluczem do udanego odchudzania nie jest stosowanie wymagającej diety chociaż brzmi to może paradoksalnie. Prawdziwą tajemnicą sukcesu jest odpowiednia zmiana swoich nawyków żywieniowych na takie, które w optymalny sposób pozwolą nam zmniejszyć udział tkanki tłuszczowej. Bardzo ważną rolę odgrywać będzie systematyka, cierpliwość oraz szczerość przed samym sobą. Dieta nie jest to reżim, lecz świadoma i trwała zmiana nawyków naszego codziennego żywienia, a nie tylko kilku tygodniowy czas.

Jakie nawyki są najbardziej wskazane

Mamy tutaj na myśli nie tylko to co się dzieje w naszej kuchni i na talerzu, ale także to jaki tryb życia prowadzimy. Po jego zmianie i przystosowaniu się tak naprawdę nie będziemy nad sobą odczuwali presji żadnej diety lecz stanie się to dla nas codziennością i czymś całkiem zwyczajnym. Jeśli nowe nawyki uda nam się włączyć na stałe do naszej diety wówczas mamy pełną gwarancję sukcesu i zadowolenia z samych siebie.

Regularność spożywanych posiłków
Nie ważne czy zdecydujemy się na zastosowanie 3 czy 6 posiłków ważne jest regularność oraz systematyka. W ten sposób nasz organizm będzie nie tylko pracował w lepszych warunkach, ale również przestanie odczuwać nadmierne ataki głodu pomiędzy posiłkami gdyż zostanie w pewien sposób nauczony godzin żywienia. Regularne posiłki to także solidne dawki energii do działania oraz znacznie lepsze samopoczucie.

Obecność warzyw oraz owoców
Tego rodzaju produkty są źródłem bardzo dużej ilości cennych substancji. Jedną z nich jest popularny błonnik dzięki któremu nasz układ pokarmowy pracuje znacznie sprawniej, a my nie odczuwamy nadmiernego apetytu. Reguluje on także liczne procesy trawienne oraz wpływa na zdrowie jelit. Owoce i warzywa to także źródło cennych witamin oraz soli mineralnych.

Zróżnicowanie produktów
Dieta nie powinna być zbyt monotonna jeśli nie jesteśmy zawodowymi kulturystami i nie szykujemy się właśnie od ważnych zawodów. Odpowiednie zbilansowanie naszego odżywiania i korzystanie z różnych źródeł białka, węglowodanów i tłuszczy pozwoli nam na osiągnięcie odpowiedniej podaży wszystkich kluczowych mikroelementów. Warto pamiętać jednak by starać się korzystać z produktów wysoko jakościowych o niskim stopniu przetworzenia.

Dbajmy o poziom płynów
Nie ma absolutnie konieczności stosowanie ogromnych ilości wody, jednak przyjęto że wartości na poziomie 2 litrów dziennie korzystnie wpływają na metabolizm i oczyszczenie ciała z toksyn. Taka ilość jest optymalna również ze względu na dostarczanie ważnych minerałów. Większe ilości powinny stosować osoby mocno aktywne fizycznie oraz każdy w okresie dużego wzrostu temperatury powietrza.

Unikajmy produktów najniższej klasy
Ciastka, cukierki, chipsy itp. to źródło tylko i wyłącznie pustych kalorii które mogą być źródłem gromadzenia się tkanki tłuszczowej. Pomijając aspekt estetyczny nie są one również obojętne dla naszego zdrowia. Nadmiar cukru i tłuszczy typu trans może upośledzać wiele funkcji w naszym ciele. Tego typu produkty często przyczyniają się również między innymi do pogorszenia stanu cery czy aktywacji reakcji alergicznych.

Zadbajmy o aktywność
Odpowiednia ilość ruchu ma ogromne znaczenie. Pomaga on nie tylko wywołać deficyt kaloryczny, ale także stymuluje nasz metabolizm oraz dotlenia komórki. Osoby ćwiczące są z reguły zdrowsze, wykazują więcej chęci do działania oraz mogą cieszyć się świetną sylwetką . Każdy sport może nam pomóc jak i również proste spacery czy rekreacja.

Należy pamiętać że sylwetka to nie tylko codzienna dieta, monotonne godziny spędzone na bieżni czy stepperze, ale przede wszystkim nasz codzienny sposób zachowywania się i wprowadzanie odpowiednich nawyków.

Najczęstsze mity i prawdy o spalaniu tłuszczu

Temat redukcji i odchudzania jest popularny od wielu lat, a w tym czasie mogliśmy z pewnością usłyszeć liczne mity oraz fakty. Warto więc zwerfikować co jest prawdziwe, a co tylko wymysłem osób nie mających odpowiedniej wiedzy.

Głodówki są skuteczne
Oczywiście to MIT. Jak już wspomnieliśmy tego rodzaju sposoby odżywiania mogą przynieść szybki spadek wagi jednak konsekwencje takiego działania są wyjątkowo poważne. Zagrożone jest nasze zdrowie, nasz metabolizm zostaje mocno rozregulowany, a codzienne funkcjonowanie staje się prawdziwym koszmarem. Prawdopodobieństwo wystąpienia efektu Jo-Jo jest olbrzymie dlatego z pewnością nie jest to dobra metoda.

Mam nadwagę przez złą genetykę
Kolejny MIT. Według wielu przeprowadzonych badań jedynie ułamek procentu osób otyłych cierpi na tą chorobę przez genetykę. Większość z nas swoją tuszę zawdzięcza samym sobie poprzez nieodpowiedni tryb życia oraz złe nawyki żywieniowe. Zasłanianie się genetyką jest najczęstszą wymówką osób którym zwyczajnie brakuje motywacji.

Aktywność fizyczna jest konieczna
Jest to PRAWDA. Mimo, że poziom tłuszczu możemy zredukować poprzez samo odżywianie to jednak aby osiągnąć idealną sylwetkę wysiłek fizyczny jest korzystny. Dzięki niemu kształtujemy naszego ciało, a także pozytywne cechy psychiczne które przydają się w codziennym życiu.

Właściwa suplementacja może nam pomóc
PRAWDA. Istnieje na rynku pewna grupa spalaczy tłuszczu które rzeczywiście w badaniach wykazują realne działanie i mogą przynieść nam dużo korzyści. Szczególnie ważne są u osób które cierpią na brak motywacji. Nie tylko ułatwiają spadek wagi, ale także dostarczają energii czy pomagają kontrolować apetyt.

Udostępnij.

O autorze

Z wykształcenia specjalista z zakresu suplementacji, biochemii, metodologii żywienia oraz metod treningowych, z pasji komentator świata kulturystyki i fitnessu.

Napisz odpowiedź