Chłodzenie ciała po treningu

0

Czy wraz z ostatnią serią kończymy trening ? Czyli wszystko o schłodzeniu ciała po wysiłku.

Bardzo typowym nawykiem zdecydowanej większości trenujących osób jest zakończenie właściwego treningu poprzez rozpoczęcie innych obowiązków jakie czekają nas tego dnia. Najczęściej po wizycie na siłowni błyskawicznie wrzucamy na siebie nowe ubrania w szatni i uciekamy, co może mieć bardzo niekorzystne skutki dla naszego organizmu.

Czym właściwie jest ochłodzenie po treningowe?

Jego rozpoczęcie powinno nastąpić bezpośrednio po zakończeniu właściwej sesji treningowej i należy podkreślić, że powinno być traktowane tak samo istotnie jak treningi siłowe, aerobowe czy odpowiednia rozgrzewka, ponieważ ma nie mniejszy wpływ na kondycję naszego ciała. Zadaniem tego procesu jest doprowadzenie naszych mięśni, stawów i ścięgien do spokojnego stanu i przystosowanie ich do dalszego funkcjonowania, bez odczuwania negatywnych skutków obciążenia treningowego. Może odbywać się na wiele różnych sposobów zaczynając od podstawowych takie jak zimne, schładzające nas prysznice lub ćwiczenia rozluźniające, po bardziej zaawansowane i rzadziej używane metody, czyli masaże i inne zabiegi.

Jak wiele czasu potrzebuje, aby chłodzenie ciała przyniosło zamierzony efekt?

Tutaj trafiliśmy w samo sedno tej kwestii. Amatorzy którzy traktują aktywność fizyczną jako sposób spędzania wolnego czasu lub po prostu chcą nieco popracować nad swoim wyglądem najczęściej nie przywiązują do tej kwestii nawet najmniejszej uwagi, co w praktyce jest dużym błędem. Natomiast zawodowcy i osoby utrzymujące się z uprawiania sportu spędzają na tej czynności od 30 do nawet 60 minut po każdej jednostce treningowej. Oczywiście należy sobie zdawać sprawę z własnych ograniczeń czasowych oraz finansowych, jednak podstawowe czynności w tym kierunku może wykonać każdy z nas. W zupełności wystarczające będzie 10 -15 minut odpowiednio zaplanowanych ćwiczeń i rozluźnienia zakończonego prysznicem, aby znacznie poprawić sobie osiągi treningowe. Pamiętajmy że dotyczy to każdej grupy sportowców, od osób trenujących siłowo oraz fitness, aż po zawodników sportów drużynowych.

Jak jest właściwy cel schłodzenia ciała po wysiłku?

Przede wszystkim ma to związek z szeroko pojętym pojęciem regeneracji. Oczywiście ma nią wpływ wiele czynników takich jak dieta, odpowiednia suplementacja czy sen, ale o roli „treningu po treningu” również nie powinniśmy zapominać. Bóle mięśniowe najczęściej pojawiają się kolejnego dnia po wykonywanym treningu, jednak potrafią dawać się nam we znaki nawet do pięciu dni, dlatego bardzo ważne jest zadbania o prawidłowe ochłodzenie które zmniejsza wstępowanie długotrwałych bólów mięśni. Mało osób wie również, że jest to niezwykle korzystne jeśli naszym celem jest utrata nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Nasze ciało po intensywnym treningu całkowicie pozbawione jest zapasów glikogenu, przez co do każdej czynności wykorzystywana energia pochodzi bezpośrednio z tkanki tłuszczowej. Bardziej zaawansowanymi korzyściami wynikającymi z odpowiednio przeprowadzonego schłodzenia po treningowego jest wsparcie prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Każdy z nas obserwuje efekt rozszerzenia żył który jest absolutnie konieczny do zapewnienia sprawnego i stabilnego przepływu składników odżywczych do pracujących mięśni. Bez tego przeprowadzania intensywnych treningów byłoby całkowicie uniemożliwione. Odpowiednią receptą jest poświęcenie kilku minut na delikatne rozciąganie statyczne całego ciała. W przypadku szybkiego zakończenia treningu z pominięciem tego elementu może dojść do wielu zakłóceń w funkcjonowaniu układu krwionośnego w perspektywie czasu. Ma to również bardzo duże przełożenie na efektywność nadchodzących treningów, ponieważ rozciągnięte mięśnie są bardziej wytrzymałe, lepiej zregenerowane oraz co bardzo ważne, mniej podatne na wszelkiego rodzaju urazy.

Czy skutki braku ćwiczeń chłodzących są poważne?

Niestety odpowiedź w tym przypadku jest jednoznaczna i twierdząca. Lista negatywnych skutków jest bardzo długa i nie sposób wymienić ich wszystkich. Każdego mogą dotyczyć inne, w zależności od własnego organizmu. Podstawowym i dotyczącym niemal każdego jest zwiększona ilości toksyn jakie mogą być zamagazynowane przez nasze ciało, ich wpływ jest bardzo szkodliwy i nawet odpowiednia dieta z wysokim udziałem antyoksydantów nie zawsze jest w stanie pomóc. Ich nadmiar utrzymywany przez długi czas może być bezpośrednią przyczyną stagnacji oraz poważnie zakłócać regenerację po treningową. Warte podkreślenia jest również ścisła zależność jaka występuje pomiędzy wysiłkiem fizycznym, a naszym mózgiem. Kłopoty z zasypianiem i ogólne zniechęcenia również może być skutkiem złego stanu naszego ciała i nie zawsze musi mieć podłoże psychologiczne. Kluczowym skutkiem ubocznym braku schładzania jest również większa podatność na kontuzję o czym przekonało się bardzo wiele osób uprawiających jakikolwiek sport na bardzo wysokim poziomie. Należy zadawać sobie sprawę, że uraz raz nie zaleczony może nam towarzyszyć nawet do końca sportowego życia!

Udostępnij.

O autorze

Nasz zespół to grupa osób, które nie tylko są specjalistami z zakresu suplementacji, biochemii, metodologii żywienia oraz metod treningowych, ale także pasjonatów codziennie poszerzających swoją widzę i doświadczenie.

Napisz odpowiedź