Aminokwasy BCAA – przereklamowane czy fenomenalne?

0

Aminokwasy należą do organicznych związków chemicznych, w których strukturze można wyróżnić grupę karboksylową oraz aminową. Znanych jest dwadzieścia podstawowych aminokwasów, w tym biogenne. Wśród nich są trzy aminokwasy rozgałęzione BCAA, które wzbudzają duże zainteresowanie wśród sportowców na całym świecie.

Są one powszechnie stosowane w suplementacji sportowej. Należą do nich L-leucyna, L-izoleucyna oraz L-walina, przynależą one do grupy aminokwasów egzogennych, których organizm nie jest w stanie sam syntetyzować i muszą być dostarczane z zewnątrz wraz z pożywieniem. Szacuje się, że ich zawartość może sięgać nawet 40% w tkance mięśniowej, w związku z tym należy przemyśleć spożywane posiłki oraz dodatkową suplementację. Oczywiście ich dostarczana ilość może być różna w zależności od stosowanej diety, jednak nawet w przypadku dużej zawartości w pokarmie mogą nie być one wystarczająco szybko dostępne, by organizm mógł je wykorzystać w 100%. Warto podkreślić, że aminokwasy w preparatach opartych o BCAA znajdują się w postaci wolnej, a więc nie powiązanej wiązaniami peptydowymi. Po spożyciu porcji takiego preparatu jest on niemal natychmiast przyswajany i trafia do krwi, ponieważ nie wymaga trawienia.

Aminokwasy BCAA (z ang. branched-chain amino acids) są niezwykle popularne na naszym rynku suplementów już od wielu lat. Nie od dziś wiadomo, że warto je dołożyć do suplementacji podczas ostrej redukcji, by zabezpieczyć swoje mięśnie przed niechcianymi procesami rozpadu (katabolizmu), jakie mają miejsce w przypadku niewystarczającej ilości węglowodanów w diecie. Zagadnienie nie jest jednak tak proste, jakby mogło się wydawać, i warto poświęcić chwilę na jego zgłębienie. W składzie produktów powstałych w oparciu o aminokwasy BCAA znajdziemy L-leucynę,

L-izoleucynę oraz L-walinę w różnych proporcjach. Najczęściej jest to stosunek 2:1:1, który uznawany jest za najbardziej optymalny, ponieważ niemal idealnie pokrywa się z zapotrzebowaniem organizmu na te trzy aminokwasy, wynoszącym około 20 g dziennie w stosunku 1,1: 0,7 : 0,8. Prowadzone były badania nad negatywnym wpływem wielokrotnie większych dawek aminokwasów w diecie, nie wykazano przeciwwskazań nawet przy spożywaniu 50 g aminokwasów BCAA dziennie. Jest to zapewne spowodowane dużymi możliwościami metabolicznymi organizmu, jednak brak konkretnych badań wskazujących ich dokładne ograniczenia.

Aminokwasy BCAA ograniczają katabolizm treningowy, ale nie tylko dlatego są tak popularne. Odpowiednia suplementacja pomaga w przyśpieszeniu regeneracji oraz przyczynia się do ograniczenia bólu spowodowanego przez mikrouszkodzenia. BCAA ograniczają także występowanie stanów zapalnych i opóźniają poczucie zmęczenia na treningu.

NA JAKIEJ ZASADZIE DZIAŁAJĄ?

Aminokwasy rozgałęzione BCAA ograniczają rozpad białek organizmu w momencie deficytu energetycznego, który najczęściej pojawia się podczas wzmożonych treningów lub po prostu podczas treningów w czasie odchudzania. Jak już wspomniałem, stanowią one około 40% ogólnej masy mięśni, co jest wartością bardzo dużą. Niewiele osób dostrzega olbrzymi potencjał anaboliczny tych aminokwasów podczas „robienia masy”.

L-leucyna odpowiada za syntezę nowych białek organizmu (w tym budujących nasze mięśnie), jest zatem niezbędna dla prawidłowego wzrostu organizmu. Do innych jej właściwości należy wpływ na przyśpieszenie procesów regeneracji mikrouszkodzeń, do których dochodzi podczas treningów. W skrajnych przypadkach organizm może wykorzystać ją jako źródło energii, przekształcając w krótkim czasie do glukozy. Właściwe antykataboliczne L-leucyny wynikają z aktywności jej pochodnej, która hamuje wydzielanie hormonu stresu – kortyzolu.

Natomiast L-izoleucyna oraz L-walina wpływają pozytywnie na procesy energetyczne organizmu, mogą być wykorzystane jako prekursory innych związków niezbędnych do prawidłowej regeneracji i wzrostu organizmu. Należy pamiętać, że są one nie zbędne dla szybkiej syntezy włókien mięśniowych oraz sprawnego uzupełnienia zapaść glikogenu. W przypadku zastosowania aminokwasów BCAA podczas cyklu na ma wpłyną one pozytywnie na osiągane efekt zarówno siłowe, jak i w postaci lepszych przyrostów masy mięśniowej. Jest to temat dla wielu niezwykle kontrowersyjny.

JAKA POSTAĆ SUPLEMENTU BĘDZIE NAJLEPSZA? CZY GLUTAMINA JEST POŻĄDANYM DODATKIEM DO AMINOKWASÓW BCAA?

Najpopularniejsze na naszym rynku jest BCAA w kapsułkach, w płynie oraz w pros; (o smaku naturalnym oraz w wersjach smakowych). Z praktycznego względu wydawa by się mogło, że najlepszym wyborem będ produkt w kapsułkach, i o ile faktycznie łatwiej w tym przypadku o dokładne dawki wanie, to niepotrzebnie przedłuża się w tei sposób ich przyswajanie przez organizm. Zanim aminokwasy zaczną być przyswajan musi najpierw dojść do strawienia kapsułki w której się znajdują – niepotrzebna strata cennych minut. Jak wiecie, w tym przypadt liczy się każda sekunda.

W mojej ocenie najlepszym wyborem będzie postać płynna suplementu, ewentu nie rozpuszczony suplement w proszku. Wyeliminujecie w ten sposób problem ewe tualnych opóźnień w przyswajaniu, a tym samym przedłużający się czas, kiedy mięśr pozostają bez ochrony przed rozpadem.

Bardzo ciekawą propozycją jest dostępny od niedawna produkt Fitness Authority Xtreme Anticatabolix Drink, który dostępny jest w trzech wersjach smakowych. Najważniejszy jednak jest jego skład i niezwykle wygodna postać – buteleczka z płynnymi aminokwasami gotowymi do natychmiastowego spożycia. W produkcie znajdziemy wysoką koncentrację aż 5000 mg aminokwasów rozgałęzionych BCAA oraz L-glutaminy. Dodatek L-glutaminy wpływa pozytywnie nie tylko na siłę antykataboliczną produktu, ale także przyczynia się do podbicia pożądanego dodatniego bilansu azotowego oraz do poprawy stanu zdrowia organizmu. Prowadząc ciężkie treningi siłowe, często zapomina się o fakcie, że organizm poddany dużym przeciążeniom po prostu słabnie i staje się podatny na wszelkiego rodzaju infekcje. Część badań naukowych wskazuje na pozytywny wpływ aminokwasów BCAA na proces utraty tkanki tłuszczowej (nie tylko fakt zabezpieczenia mięśni przed katabolizmem).

KILKA SŁÓW PODSUMOWANIA

Aminokwasy rozgałęzione BCAA nie bez przyczyny są niezwykle popularne wśród sportowców. Umożliwiają skuteczną walkę z katabolizmem treningowym, przyśpieszają regenerację, dzięki czemu w krótkim czasie nastąpi powrót do pełni sił, by iść na kolejny ciężki trening. Nie bez znaczenia jest ich wpływ na ograniczenie stanów zapalnych oraz prędkość odbudowy mikrouszkodzeń włókien mięśniowych. Decyzję oczywiście pozostawiam Warn, jednak wszystko przemawia za wprowadzeniem ich do suplementacji – szczególnie podczas odchudzania/redukcji. Warto zainwestować w siebie i sprawdzić, jak bardzo wartościowym dodatkiem są aminokwasy rozgałęzione BCAA. Produkty amino-kwasowe pokroju FA Xtreme Anticatabolix Drink stanowią ciekawą alternatywę dla wersji w proszku (eliminują konieczność odmierzania dawek, problemy z rozpuszczalnością aminokwasów oraz średnim smakiem). Temat zastosowania i korzyści płynące z suplementacji BCAA jest niezwykle ciekawy i szeroki.

Udostępnij.

O autorze

Nasz zespół to grupa osób, które nie tylko są specjalistami z zakresu suplementacji, biochemii, metodologii żywienia oraz metod treningowych, ale także pasjonatów codziennie poszerzających swoją widzę i doświadczenie.

Napisz odpowiedź